Thursday, May 16

Review 3 - Setting / Deko & Meja Makan Beradap

Khemah
ok..dah lama xbuat review..review pasal baju hari tu dah cecah 1103 org yg view..Alhamdulillah ada jugak org yg klik n view blog ni..so kali ni aku nak review pasal setting, deko dan lain2...ok..memandangkan aku berkahwin di rumah sendiri..bukan di dewan atau hotel atau di 'garden'...so benda yg utama sekali adalah menyewa khemah dan kusi meja....semua brg2 tu abah sewa dari Masjid Taman Yayasan..harga sewa adalah seperti berikut :


Khemah 1 unit = RM180 (termasuk 5 unit meja bulat dan kusi 40 biji) 
total semua khemah ada 8 unit . Meja hidang makanan pun include skali dlm harga total tu..
ada 2 meja panjang untuk hidang makanan.
Sarung Kerusi + riben = RM0.50 seunit..(aku sewa utk meja makan keluarga pengantin lelaki je..yg lain kerusi kosong je)
Scallop Khemah = RM50 1set untuk 1 unit khemah...(so aku ambik untuk khemah keluarga pengantin dengan area makan beradap je)
Scallop bumbung khemah = RM200 untuk 1 khemah...(memang aku xambik la...ahahaha)

harga2 ni mungkin berbeza ikut tempat masing2..kat kawasan kampung harga scallop tu mahal sgt aku rasa..

Meja Makan Beradap 
Untuk deko meja makan beradap, aku tempah dari Galeri Andaman Hanie ..butik pengantin blkg umah je..kawan mak jugak..senang citer..ok dekat Kak Along (nama mak andam) ape yg aku tempah kat dia adalah :
Mekap utk Resepsi
Meja Makan Beradap
Pintu Gerbang
Bunga2 utk deko kt Pelamin Khatam
Bantal Nikah
Inai

Total semua : RM500

klau harga asing2 aku xpasti plak..tp rasanya utk deko meja makan skali dengan kerusi meja langsir backdrop bunga2 dgn pintu gerbang tu RM300..

ni pintu gerbang..bile dh last2 jadikan props utk bergambar..hehe..


Meja makan beradap tu aku bg dia design yg simple..2 ke 3 kali sketch sampaila dapat hasil yg paling simple..belek2 majalah kawin..rasanya yg ni la paling ok....warna yg ada time tu yg sesuai pun warna gold..so okla kot dgn warna peach...nak warna putih dia kata xde warna putih utk kain depan dan blkg..do okla ni ada campur2 gold..yg penting nmpk simple je..xsarat sgt..

Bile ada makan beradap...mesti la ada makanan2 yg special skit kan...hahaha..so makanan atas meja..sama je mcm makanan utk tetamu..nasi briyani...cuma ada tambahan lauk iaitu ayam golek yg dah dipotong dan ada lauk sotong kot...ntah yg ni aku xingat..sebab sibuk makan sambil bergambo...


Buah2 ukir yg terletak depan meja tu..diukir oleh sepupu aku..dia dulu keje kat hotel...so abag2 aku kawen dulu pun panggil dia tolong ukirkan..setting meja makan n hias2 makanan semua keje dia..air oren 3 layer tu pun dia buat..sedap gak..umur dia baru 32 tahun..nama dia Shukor..


ni plak mak tempah dari kawan lama masa duk Banting dulu...mak tempah halwa betik dgn kek ombre...klau nk diikutkan asalnya masa nk suap2 nk suap halwa tu..tp ada org alih halwa...so potong kek n suap kek je la...biasala time kenduri kelam kabut skit...sebab tu mak tempah kek setingkat je tp halwa 3 tingkat...so ni gambar kek dan halwa yg lebih detail..klau nk tempah bgtau la..nnt aku bg contact org tu...




Setting & Deko DIY
dan lain2 deko dan pelamin khatam alquran aku DIY sendiri je..so banyak gak la yg aku DIY sendiri..jimat dan seronok..anak2 sdara semua kene paksa tolong..hahaha..so yg ape aku DIY ni xyah citer la..aku letak gambar n bg link ke blog kraf aku je..buat ape nk citer 2 kali kan..hahaha...




malam jadi tempat khatam Quran..siangnya utk bergambar...tp kecik je la..bila masuk kawan ramai2 abis tertutup semuanya..cth seperti gambar di bawah..hahaha..


Yang bawah ni plak..kononnya photobooth..tempat bergambo..tp ramai org duduk kat situ..sbb ada bangku..benda ni pun pagi sebelum aku mandi nk g nikah aku gantung..mmg kene marah ngan abah la..sbb xsiap lg..hahaha...tp demi semangat nk menDIY yg membara..berjaya jugak la aku mengindahkan skit pokok mangga ni..hahaha..pakai barang2 deko masa tunang dulu je..



ni makcik aku..kakak2 mak..iaitu Mak Rom & Mak Kama...
dan antara gambar2 lain yg diambil di 'Photobooth la sgt' ni....seperti dibawah..hehehe


sementara tunggu sesi outdoor..panas petang mula menyinar..dan....

berkerut muka tahan silau...dh la tgh panas bleh lak fotografer suh dongak pandang kamera..adoi..berkerut dan berair mata tahan silau..huhuhu




ok ..ini je la review utk kali ni...next review pasal fotografer plak..tengkiu sudi baca...=)

2 comments:

  1. aku berminat ngn gambo kita je... hahaha... tembamnya anak aku... uhuhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko dh kawen..anak dah 2..review2 ni dh xsesuai utk ko dh..haha

      Delete